National Library of Israel

Cultural & Historical Treasurer

A gateway to our culture

Founded in 1892, the National Library of Israel is the national body responsible for collecting, preserving and imparting the cultural treasures of Israel. The doors of this distinguished institution are open to a wide range of new audiences, creating value and connecting them to sources of knowledge. With the transition to the new library building, our goal was to map the brand assets, define a vision and purpose, relevant to the digital age.. The significant challenge was how do we mold the ancient and the new into one?

In with the New, In with the Old!

We talked a lot about culture, but quickly realized that this is no museum, but an intellectual square of temporary content, research, hand scripts and music – an active-breathing regional cultural creation. We defined the brand as the meeting point between traditions, religions, sound and image. The brand opportunity arose from the connection between the past and the future, and from there, we drew the creative concept – the rebirth of the Proto-Canaanite script, the first recorded Alphabetic font – the source of today’s written languages. From this rebirth we developed an iconic language that solves the challenge – the connection between past, present and future.

שער כניסה אל התרבות הישראלית

הספרייה הלאומית נוסדה ב-1892. היא הגוף הלאומי המופקד על איסוף, שימור והנחלת אוצרות התרבות של ישראל. דלתות המוסד המכובד הזה פתוחות למגוון רחב של קהלים חדשים, תוך יצירת ערך, חיבור למקורות ידע, בחלקם יחידים בעולם כולו. עם המעבר למבנה הספרייה החדש, מטרתנו היתה למפות את נכסיה המותגיים של הספרייה הלאומית, להגדיר חזון וייעוד רלוונטיים לעידן הדיגיטלי ולמעשה לייצר חיבור בין עולם ישן לחדש. האתגר המשמעותי – איך מחברים בין עולם תוכן עתיק לעולם צרכני חדש?

מחברים בין הישן לחדש

דיברנו הרבה על תרבות אבל מהר מאד הבנו שלא מדובר במוזיאון או שמורת טבע דוממת, אלא בכיכר אינטלקטואלית שבליבה חי תוכן על זמני של כתבי יד, מחקר, מוסיקה, שימור ויצירה תרבותית-איזורית פעילה ונושמת. הגדרנו את המותג כזירת מפגש בין מסורות, דתות, צליל ותמונה, מחקר מעמיק והנאה. ההזדמנות המותגית נבעה מהחיבור בין העבר לעתיד ומשם גם נולד הקונספט הקריאטיבי – החייאה מחדש של גופן פרוטו-כנעני, הפונט הראשון המתועד – המקור לשפות הכתובות כיום. מתוך החידוש הזה נולדה שפה אייקונית שפותרת את האתגר – חיבור בין עבר, הווה ועתיד.